counter

måndag 14 oktober 2013

Veckans tips, om ny och gammal musik.

Ett snabbt litet tips om några skivor som jag har lyssnat på en del under förra veckan.

Loscil - Coast/Arc/Range
Släpptes 2011, och jag har lyssnat på den väldigt mycket i ett halvår, den här veckan fick den ytterligare ett uppsving när jag äntligen fick tag på den i fysiskt format! Minimalistisk electronica när den är som bäst. Grymt beroendeframkallande.

Cult of luna - Vertikal II
Ep som fortsätter där vertikal slutade. Har inte hunnit lyssna in mig så att jag kan låtarna utantill, men det låter som att det är hög kvalitet här också.

Yrsel - Sacrifice Spontanköp på skivmässan, för det fina omslaget och för att jag någonstans hade läst nån notis om bandet, det var mycket bättre än jag hoppades på! Ett svenskt drone/ambientband av riktigt hög klass. Har genast beställt deras nya skiva Abraxas, som jag även kommer att ha till försäljning i distrot, har dock inte hört den än, men beskrivning kommer så fort jag har hört den.

Kvelertak, har lyssnat på båda skivor och gillar blandningen av rock med melodier och hårdare renspartier.

Iron and wine, köpte några äldre skivor på vinyl (spelades väldigt flitigt på cd i typ 2006, men nu kom jag ihåg hur bra det var. Särskilt Our endless numbered days!

Hittade ca 120 gb bortglömd musik på en extern hårddisk och där fanns bland annat nästan allt med Mirror. Har blivit en del sena kvällar med dom nu. Experimentell ambient, med låtar på mellan 15-25 minuter.

Nu har ni något att upptäcka, skall försöka komma med lite sådana här korta små tips lite oftare, har ni som läsare tips på grejer man bara måste höra, skriv det i en kommentar så kan vi hjälpas åt att hitta guldkornen därute.

/Krister

(now playing: Cypress hill - Black Sunday)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar