counter

söndag 27 oktober 2013

Lite söndagstips igen.

Här kommer lite tips på skivor som har upptäckts, återupptäckts eller bara spelats här de senaste dagarna.

Ramases - Space Hymns
Fantastisk folk/psych/space från tidigt 70-tal. Förstår egentligen inte hur jag kan ha missat den här, men det finns ju uppenbarligen en hel del kosntigt ändå som man inte har koll på. Snubben som sjunger och skrev låtarna trodde att han var en reinkarnation av Ramases III, han var troligen rätt knäpp, men gjorde superskön folkpsych med spaciga effekter.

En annan man som kanske kan placeras nästan i samma genre är Roy Harper, skivan jag har lyssnat på heter Stormcock. Nästan lika stort som när jag upptäckte Bert Jansch och Phil Ochs. Får tacka Kapten Criz för dessa två tips.

Yrsel - Abraxas. I mitt förra "tipsinlägg" så var den förra Yrsel skivan med, men jag gillar nog den här minst lika mycket! Känns som att det finns väldigt få band i Sverige i den här genren och de är ytterst få som gör det så kvalitativt! Det är en skön mix av dark ambient och drone, men inte sån jobbig drone som jag tycker att Sunn o))) brukar göra utan mer skön avslappnande och dyster drone.

Immanu EL - They´ll come, they´ll come.
Återupptäckt och återsläppt. Lyssnade rätt mycket på den här skivaan för kanske 5 år sedan, nu fick jag in den på vinyl till distrot och lyssnade och kom ihåg exakt hur bra jag tyckte att den var. Vinylen är dessutom en nyinspelning! Alltså inte bara remixad utan en helt ny inspelning av samma låtar. Nu är det så länge sedan jag lyssnade på den förra versionen så jag kan inte direkt säga om det är stor skillnad, men bra är det hur som helst!


I kväll blev det dock mest Velvet Underground och Lou Reed efter beskedet om hans död.

/Krister

Soundtrack till inlägget: Lou Reed - Berlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar