counter

måndag 2 januari 2012

Analys av årets lista (fjolårets alltså)

Vid en snabb titt upptäckte jag följande saker:

1.Nästan bara manliga artister. Björk är enda kvinnliga, samt Low som frontas av en man och en kvinna. Vet inte vad jag skall skylla på, det finns gott om kvinnor som gör bra musik, vet bara inte om jag har lyckats missa dem i år eller om de inte har släppt nåt just det här året.

2. Nästan bara tidigare etablerade artister. Tre debutskivor fanns det visserligen, Syket, A Heavy Feather och First love, last rites, men ingen av de som ligger bakom dessa skivor är ju nybörjare.
Kan tyda på flera olika saker, som t.ex. att jag inte längre har lika bra koll på underjorden utan har bättre koll på vad andra medelålders män sysslar med, eller att det är svårt för oetablerade band att få genomslag och komma ut, vilket som är mest troligt får ni avgöra själva.

3. Ovanligt många svenska band. 9 band av 20 (och 5 av dessa med Umeåanknytning)
Tyder på att det fortfarande görs mängder av bra musik i Umeå, sen är det väl lite lättare att hålla koll i den stad man själv bor i, men törs lova att än vilken annan svensk stad jag hade bott i så hade inte lokalbandsfrekvensen på en sån här lista varit så hög.

För att ändra på det här till nästa års lista så kommer här en uppmaning till alla kvinnor och alla små skivbolag som gör bra musik. Skicka recensionsex till mig så jag vet att ni finns :-) Har t.ex. läst nu under arbetet med listan att Immanu El och Scraps of tape har nya skivor ute, hade ingen aning om det. Inte för att Earth och Mogwai har skickat skivor till mig, men det har man ju liksom läst ändå.

/Krister
Soundtrack Bosque Brown - Baby (försöker kompensera bristen av kvinnor på listan genom att lyssna på kvinnor som släppt bra musik andra år än det här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar