counter

torsdag 29 december 2011

Årets bästa konserter 2011

Jag tycker att det blir rätt lite konserter nuförtiden, men det är ju när jag jämför med tiden innan man hade barn, då kunde jag vara på två tre grejer i veckan, så nu när jag tittar igenom bloggen och kollar vad jag har varit på så blir jag ändå imponerad hur mycket jag har hunnit se.
Dessutom verkar jag ha satsat lite på att se samma artist flera gånger. Har t.ex. sett First Love, Last Rtes 4 gånger, Syket 3 gånger, Paper och Säkert! 2 gånger vardera.

Här kommer i alla fall en kort lista utan särskilt mycket kommentarer om mina bästa konserter under året.

1. Paper på trästocksfestivalen. Helt magiskt! Allt satt precis där det skulle.
2. Graveyard på Scharinska (under Umeå Open) Svettigt, röjigt och bluesigt, med en enorm energi
3. Råd Kjetil Senza Testa på M.A.D.E. Dom spelade live bakom en enorm filmduk, där en konstfilm med undervattensvarelser visades. Årets snyggaste musikupplevelse.
4. Bob hund på Umeå Open. Har sett dom många gånger och var lite rädd att det inte skulle vara lika bra längre, men det var det! Deras nya lite krautiga stil var perfekt live!
5. Tennis Bafra Scharinska, utomhus. Lite halvtaskigt ljud till en början, men sedan bra magiskt gitarrmangel.
6. Loney, Dear i Tegskyrkan Sakralt och tillbakalutat och väldigt vackert. (Måste köpa en Chatderal stereo reverb pedal!!!)
7. Suis La Lune trästocksfestivalen. Inga förväntningar är ofta ganska bra. Sent på natten kan det behövas en rejäl dos Screamo som serveras tight och skickligt.
8. Moloken på Verket. Moloken spelade Rural rakt igenom, grymt bra var det (mn enligt vissa källor var det ÄNNU BÄTTRE på releasepartyt!
9. Syket på Profilteatern. Såg Syket tre gånger och den sista var bäst, på Invasionens releasefest. Här med en specialgjord film som projicerades rakt över bandet och scenen.
10. Invasionen, samma kväll, ingen film, men mycket energi.
11. First love, last rites på trästocksfestivalen. Som sagt, såg dom 4 gånger i år, men den här gången hade dom (och kanske jag) mest energi och pepp!
12. Säkert! på Gröna Lund i Stockholm. Första gången jag såg Säkert!, blev imponerad!


Hedersomnämnande! Kammarheit på Sunset park. Alltför lite Darkambient i Umeå, tyvärr så gör sig inte sån musik utomhus i en park, omgiven av en massa folk som inte fattar vad det handlar om. Skulle väldigt gärna se honom i nån liten lokal, med högre volym, större backdropfilm och färre fulla människor runt omkring!

Skulle gärna också se Misantropic igen med bra ljud. Andra bra grejer jag såg men som inte kom med på topplistan var A Heavy Feather, Ghost, Riddarna och The Magic Numbers för att nämna några.

Är inne på slutspurten med årsbästalistan, så under morgondagen kommer jag att börja lägga upp den, törs dock inte lova att alla placeringar läggs upp imorgon.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar