counter

fredag 18 november 2011

Oväntade associationer!

För nån dag sen satt jag med hörlurar och lyssnade på musik i telefonen, när jag hade lyssnat klart så satt jag med lurarna kvar på huvet och skulle bara skicka ett mail. Skrev ihop det jag skulle skriva och tryckte på send, och fick helt plötsligt en aha-upplevelse som ledde till att jag just nu lyssnar på Edgar Froeses "Aqua" från 1974. Vad var det då dom hände? Jo, Apple verkar ju, förutom att göra allt enkelt och snyggt, även ha tänkt på att göra det roligt. Så när man skickar ett mail så hörs ett litet swoschljud, men det jag märkte när jag hade lurar var att ljudet är i stereo och panorerat från vänster till höger. Genast tänkte jag på Edgar Froeses skiva, framförallt låten NGC 891 där stereopanoreringar är väldigt vanliga, tydliga och effektfulla. Men då använde han ju också ett konstgjort huvud med inbyggda kondensatormikrofoner, alltför att stereoljudet skulle bli så naturtroget som möjligt. Ambitiöst, men det blev också en riktigt bra skiva, som helst bör avnjutas med lurar. Nu finns den även på spotify, så även ni som inte har vinylen kan njuta av den. Gör det!
/Krister
Soundtrack: Edgar Froese -Aqua

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar