counter

fredag 28 oktober 2011

Kort utflykt till ett parallellt universum

Igår gjorde jag en utflykt som kändes som en resa till en annan galax, eller i alla fall till en annan tid. Whitecross spelade i Umeå, för runt 20 år sedan så var dom ett av de band som jag lyssnade väldigt mycket på (tillsammans med stryper, barren cross och bloodgood) På den tiden så var man ju sjukt imponerad av gitarrhjältar som kunde spela fort och som behärskade "tapping" Rex Carrol i Whitecross hör till den absoluta världstoppen när det gäller tapping och han är även en väldigt snabb och teknisk gitarrist. Nuförtiden har jag väldigt svårt för den här typen av hårdrock, i alla fall sådan som inte är insjunken i nostalgins dimma. (har väldigt svårt att ta sån här musik på allvar, förbandet Laudamus har även dom hållit på sen 80-talet med sin mycket Stryperinfluerade hård-rock, men jag är rätt svårflörtad. Som sagt, det går bra med det jag lyssnade på när jag var tonåring, men ny musik som låter likadant går bort, helt utan för mitt nutida intresseområde. De 4 första skivorna av Whitecross finns där i minnet och det är också väldigt mycket material från den tiden som framförs, är väl närmast att betrakta som tjänstefel om man inte gör det. Så vi bjuds alltså på riffgladmetal a la -86 och med massvis med långa solon med hejdlöst mycket tapping, och jag tycker hela tiden att det är kul, till och med under det 10 minuter långa trumsolot!!! (andra halvan spelar trummisen med enbart händerna) Bandet haråldrats och orkar inte röja alltför mycket, men tight är det. Annat som gör det hela till en kul kväll är, bandanas, blekt permanentat hår, snusnäsduk på mikrofonstativet, cowboyboots mm,mm, allt fanns där, både på bandmedlemmar och en del i publiken. Som sagt, en utflykt till en annan galax, universum eller tidsålder. Nu är jag tillbaks i verkligheten igen och vet inte säkert om jag bara drömde, men var det så har jag precis vaknat med ett leende på läpparna.

Imorgon skall jag se och höra Syket och Invasionen, i den här galaxen.

/Krister

Soundtrack: Beatles - Past masters vol 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar