counter

fredag 13 maj 2011

Djupt ner i havet med Råd Kjetil

Jag har väl börjat smälta att jag var borta i onsdags när Fennesz spelade och jag fick ialla fall plåster på såren igår, Råd Kjetil Senza Testa bjöd på en riktigt skön upplevelse för flera sinnen.
Eftersom dom vill vara anonyma så spelar dom bakom ett vitt skynke, på vilket det projiceras en fantastisk film med massa djuphavsfiskar, räkor och andra havslevande varelser. Bara bilderna i sig är rent imponerande. Filmen är gjord av dokumentärfilmaren Fredrik Oskarsson. Enligt bandet själva så skall vi bjudas på en abyssé, dvs en odysse i abyssen och visst är det precis vad vi får. Första delen av konserten så är det syntharna som dominerar och under en ganska lång period så tänker jag att det här hade kunnat vara nåt från tangerine dreams bästa period (dvs tidigt 70-tal), det är mörkt och suggestivt och passar helt perfekt till filmen. Efter drygt en halvtimme ser man gitarristerna göra sig iordning för mer intensivt spel och på en given signal brakar det så loss. Först så tänker jag att dom förstör stämningen, men efter en liten stund så övergår det i ren njutning, tangerine dream har nu bytts ut mot Sunn o))), wolfmangler eller burial chamber trio och när det övergår från de rytmiska doomriffen till en ogenomtränglig dronematta av gitarrer så är magin tillbaka igen. Mot slutet smyger syntharna tillbaks in igen och den suggestiva undervattensstämningen kommer tillbaks innan bandmedlemmarna lämnar scenen och låter maskinerna avsluta det hela. Måste säga att jag är grymt imponerad, jag hade trott att det skulle vara bra, men inte så här bra!!!!

Tyvärr hade jag ingen kamera med (och dessutom fick man inte ta bilder, men jag har lånat en bild från VK´s hemsida, den är tagen av Björn Wanhatalo

Sounddtrack - The Clash on broadway
/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar