counter

lördag 26 mars 2011

Totalt mörker...


.. var det här hemma 20.30-21.30. Gillar egentligen inte såna här manifestationer, det är ju bättre att folk försöker tänka sig för året runt ån att släcka ner allt i en timme för att sedan fortsätta att slösa (men med gott samvete "jag släckte ju i alla fall i en timme")

Tyvärr så ser ju samhället ut så att om man skall göra något för någon annan så skall de ske i stora påkostade manifestationer eller i galor. Världens barn, Cancergala osv, visst det är fint tänkt, men det finns ju ett väldigt enkelt och än mer effektivt sätt att dra in stora pengar till cancerforskning, fattigdomsbekämpning, utvekling av hållbara energikällor mm, det är inte ett dugg glamouröst men väldigt effektivt, nämligen via skatten! Istället för att använda skattepengar till RUT och ROT-avdrag skulle det kunna användas på viktiga saker. Tänk om massa arbetslösa människor kunde få jobba med verkliga jobb för att ställa om samhället till ett samhälle med hållbar energiproduktion, istället för att få låtsasjobb eller a-kassa.

7-åringen tyckte nog att det var lite spännande ändå, äta kvällsfil i skenet av ett stearinljus och inte ens vid toabesöket tände han lampan. (det kommer dock in lite ljus från gatlyktorna utanför, så det var inte helt kolsvart) När han hade lagt sig (och lyssnat på R.E.M. som vanligt) så satte jag mig i mörkret och lyssnade på Starflyer 59 - everybody makes mistakes, det är för sällan man sitter i totalt mörker och lyssnar på musik. Det blir extra intensivt när man stänger ute lite andra intryck. Jag älskar att ligga i mörker och lyssna på musik i lurar, problemet är bara att nuförtiden så lyckas jag aldrig hålla mig vaken särskilt länge om jag lägger mig ner.

ETC (som driver tidningar, elbolag mm) har nu startat upp ETC sol, som skall satsa på solenergi och jag läste precis att man kan låna ut pengar till dom och få ränta som vida överstiger bankernas fjuttiga summor. Dessutom slipper man stödja kapitalhungriga girigbukar som främst ser till bonusar och börskurser. Tror faktiskt jag skall slå till och sätta in lite sparade pengar där istället, så gör pengarna nån nytta medans dom sitter där.

/Krister

Soundtrack: Motprpsycho - Demon Box

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar