counter

onsdag 3 november 2010

Bilsoundtrack del 2

Lovade igår att jag skulle skriva lite mer om tre av skivorna från helgens resa till inlandet.

Börjar med Mago - Definition of raw moments from a different perspective. Det här är min absolut bästa "köra bil på natten" skiva. Så vid ca 22.30 på fredag stoppade jag i den i cd-spelaren. Ren njutning. Jag skulle beskriva det som en mix av post-rock och minimalistisk electronica. Långa ganska hypnotiska låtar som ofta bygger på repetition, men med små förändringar. Det är även väldigt behagliga ljud hela skivan igenom, precis lagom mycket sönderdistat men utan att bli till obehagligt noise. Männen bakom den här skivan har även gjort industri under namn som Azure skies, Sanctum och Parca Pace. Men den här skivan skiljer sig en hel del från dessa akter.
(såg förresten att jag har Magoskivan på rea, har nog bara ett ex kvar, passa på att fynda, riktig kanonskiva)

Skiva nummer två. 16 horsepower En riktig klassiker. David Eugene Edwards är i högform, hans röst (och blick) tränger rakt genom märg och ben. Här är det domedagscountry för hela slanten. Innehåller de odödliga hitarna "Strawfoot" och "Clogger". Har du inte hört 16 horsepower så är nog det här mitt tips till skivan att börja med. För er som mot förmodan inte vet det, så är det här bandet som David Eugene Edwards hade innan han började satsa mer på Wovenhand. (finns också att köpa i mitt distro, nyutgåva med cd en dvdAudioskiva i en snygg dubbeldigipac)

Tredje skivan är från en av vår tids mest mångsidiga musiker. Beck - Sea Change. Hans skivor har varit hip-hop, låtit som kraftwerk, riktig lo-fi och här utforskar han det sena 60-talets singer/songwriters. Vackert, soft och grymt bra, det låter ofta ganksa mycket Nick Drake. För att vara en Beck skiva så är det väldigt avskalat, väldigt smakfullt och inte för mycket nånstans (men inte heller för lite)

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar