counter

onsdag 20 oktober 2010

Musiken, räddaren i nöden!

Jag fungerar så att allt som jag tycker är tråkigt att göra står jag ut med bara man har möjlighet att lyssna på musik under tiden. Så när det blev bestämt att jag skulle lämna bilen på en verkstad några kilometer hemifrån så var det egentligen inga problem. (det enda problemet är väl egentligen att räkna ut hur många skivor man går miste om att köpa när man skall betala verkstadskostnaderna) Började bara planera så att mp3 spelaren var laddad och att lurarna var med och allt sånt viktigt. Så när jag strax efter 22.00 igår hade lämnat bilen så väntade 40 minuters promenad i spöregn och rejäl vind (särskilt den biten när jag gick över bron) Men med Juana Molina i lurarna så var jag vid gott mod hela vägen (tills batteriet på min numera urgamla Mp3 spleare dog (ladda 5 timmar så räcker batteriet 35 minuter typ), men då hade jag inte särskilt långt kvar att gå. Jag kan diska, vika tvätt, stryka, dammtorka, måla huset, sortera plastburkar i köksskåpet osv bara man får lyssna på musik under tiden, då känns det inte som bortkastad tid. (däremot dammsuga är urtrist, då hörs inte musiken!)

För er som undrar vem Juana Molina är, så vet jag inte mycket om henne, annat än att hon gör fantastisk skruvad pop med sång på spanska. Själva musiken är väl i grunden ganska vanlig singer/songwriterpop byggd på keyboard eller gitarrkomp. Det skulle kunna låta som nån halvtråkig spansk Anna Terheim kopia, men istället så skruvar hon till det och leker en hel del med skumma analogsynthljud, vrickade bakgrundsgrejer osv så det är aldrig ointressant. Rekommenderas varmt!

Skivan jag lyssnade på igår heter "segundo" och utan att googla och med väldigt begränsade kunskaper i spanska så skulle jag gissa på att det betyder "andra" och därmed troligtvis är hennes andra skiva.
Soundtrack till det här inlägget: Beck-Mutations

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar