counter

onsdag 2 juni 2010

Bomber, attacker, avdrag

Vill ju skriva om musik, men just nu är det så mycket som jag blir upprörd över så jag måste skriva lite mer om politik! ( men avslutar inlägget med lite musiksnack också)

USA skall öva flygbombning i Norrland i sommar, visserligen så behöver dom öva, det är ju mer än en gång dom har "råkat" bomba massa civila, men varför måste dom komma hit och öva? Även om vi har mycket ödemark så antar jag ändå att deras träsk och sumpmarker, för att inte tala om öknar, är betydligt större. Det kan väl inte vara så att det är ännu ett smygande steg mot NATO-medlemskap? Borgarna vill ju helt uppenbart att vi skall vara med, men dom vågar väl inte prata så mycket om det nu när det snart är val.

I efterdyningarna av Israels attack på Ship to Gaza konvojen har jag läst så mycket strunt och dumheter så man tappar tron på mänskligheten. (visserligen inträffar det varje gång man börjar läsa kommentarer på artiklar på webtidningar) Kristna pro-israeler som på nåt sätt lyckas rättfärdiga allt Israel gör, dom är ju utvalda av Gud. Men betyder det att man kan döda och skjuta hur man vill? Har fortfarande för mig att man skulle vända andra kinden till och älska sina fiender. Naturligtvis så förstår jag också att det är lättare att älska sina fiender när dom inte bor i närheten och beskjuter en med raketgevär) Ingen av sidorna är helt oskyldiga, men kan man försvarar att massa folk skjuts ihjäl av kommandosoldater som sägs ha hittat vapen på båten? En film på youtube sägs bevisa det, filmen är upplagd av Israeliska armens egen youtubekanal. De flesta borde väl vid det här laget känna till att krigets första offer är sanningen. Naturligtvis vill man försöka få det att se ut som att man blev brutalt attackerade. Är det så att dom blev attackerade så måste det ändå betecknas som väldigt överdrivet att döda massa folk. Har inte dom tillgång till tårgas eller nåt annat som kan avskräcka men inte döda? Som vanligt så går det inte heller en sekund från att någon har kritiserat Israel tills den personen blir anklagad för att var antisemit.
En sista sak om Israel/Palestina, igår på en nyhetssändning (kommer tyvärr inte ihåg vilken kanal) så pratade man om att Israel hade byggt ett "staket" runt Gaza, jag som precis pratade med min granne om att sätta upp ett litet staket mellan våra gårdar, antar att han skulle bli lite förvånad om jag byggde en 6 meter hög betongkoloss med skyttevärn, eller vad tror ni?

En till artikel med dumma kommentarer var en artikel som handlade om att ROT-avdraget mest har utnyttjats i Danderyd, Nacka och Täby. Inget som förvånar. Det som däremot förvånar är hur otroligt skum verklighetsuppfattning en del har. En kommentator hävdade bestämt att de som tjänade mest på den politik som förs i Sverige var arbetslösa och sjukskrivna och barnfamiljer. De arbetslösa och sjukskrivna fick ju massa pengar utan att göra nånting och hur barnfamiljerna håvade in pengarna framgick inte riktigt tydligt, men antagligen var det väl barnbidraget han syftade på. En annan borgare försökte klargöra skillnaden mellan bidrag och avdrag. Bidrag = du får pengar, Avdrag= du slipper betala en del av dina pengar, så långt kan jag hålla med, men jag skulle också vilja berätta om skillnaden mellan bidrag och försäkringar. Bidrag = du får pengar, t.ex. barnbidrag som finansieras via skatter. Försäkring (sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, hemförsäkring etc) Alla tillsammans är med och betalar in via skatten och de som sedan har behov får tillbaks en del pengar, så när borgare pratar om att sjuka och arbetslösa lever på bidrag så är det också skitsnack. Om det nu inte är så att borgarna själva bedriver "tobleronepolitik" så måste det ju vara så att när den totala "skattekakan" minskar så måste man prioritera vad pengarna skall gå till, och regeringen har ju uppenbarligen valt att prioritera RUT och ROT före ersättning till sjuka och arbetslösa. Punkt!!!!

Till alla som följer min blogg för att jag skriver om musik, jag har inte slutat, det kommer! Täfteåfestivalen i helgen! Kommer att vara där ett tag på fredag, skriver nåt om det sen. Har dessutom en hel del skivor som jag skall recensera.
Har förresten lyssnat på Tangerine Dream stora delar av kvällen, de tidiga skivorna är ju faktiskt riktigt bra. Zeit, Atem, Alpha Centauri, Phaedra, Rubycon, sen börjar det gå utför.
Mer om det en annan gång, nu lite Sleep innan jag skall sova.

2 kommentarer:

  1. Johanna Gustafsson3 juni 2010 kl. 20:34

    Det märkligaste med rotavdraget tycker jag är att det bara gäller för dom som bor i bostadsrätt och villa. Jag som bor i hyresrätt har inte rätt till det vilket betyder att det för mig kostar mycket mer att kakla badrummet än det gör för grannarna i huset mittemot bara för att de bor i bostadsrätt. Helt sjukt!! Såg det här på Youtube innan..
    http://www.youtube.com/watch?v=ix7wQZOjnbU

    Tycker att Arga snickaren kan göra nåt åt det. Det skulle ju skapa ännu mer vita jobb som de säger hela tiden. Hur fan kan de då utesluta de som väljer att bo i hyresrätt? Är det för att vi redan har mindre pengar än de som har råd att köpa? Sjukt!

    SvaraRadera
  2. jo, sant. Men det ligger ju i linje med deras "gynna den som har" politik. Får hyresvärdar göra ROT avdrag för renoveringar? har ingen koll faktiskt.

    SvaraRadera