counter

måndag 3 maj 2010

Nya musikaliska bekantskaper

Hör nån gång då och då folk som klagar på att de inte vet vad de skall lyssna på, eller att det inte finns nåt som ger dem något nuförtiden. Men jag har aldrig kommit till nåt sånt läge än, det känns som att mängden bra musik är helt obegränsad. När jag var yngre så hände det oftare att man köpte en skiva och så lyssnade man bara på den i tre veckor och man satt och läste med i texthäftet osv, tills man kunde alla låtar utantill. Det händer inte så ofta nu, vilket man kan sakna ibland, men det dyker ändå upp band och artister som man fastnar för och som man lyssnar väldigt mycket på, även om det inte är en specifik skiva. Några sådana från de senaste åren i min värld är Earth, OM, White Rainbow, Nadja, Stephen R. Smith och bland de senaste tillskotten, James Blackshaw. Han är en makalös gitarrist som rör sig i den experimentella folkmusikens land, har bl.a. jämförts med Bert Jansch (Pentangle mm) och Jack Rose. Mestadels instrumentalt och många av låtarna är långa och meditativa. Definitivt något att kolla upp om du vill ha nåt nytt och spännande! När jag har tid och lust kommer jag att skriva mer om flera av de artister jag nämnde i inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar