counter

tisdag 9 mars 2010

Kvinnodagen, lyssningslista

Igår var det internationella kvinnodagen, för 100:e gången. Det lär väl behövas 100 gånger till om framstegen på jämställdhetsfronten går med samma fart som hittills.
I alla fall tänkte jag bara som ett uppmärksammande av dagen att jag skulle enbart lyssna på kvinnliga musiker. Lovade även på FB att jag skulle publicera en lista på vad jag lyssnade på, så här kommer den.

Först ut: Nisennenmondai - Destination Tokyo
Japansk trio som spelar nån sorts minimalistisk noiserock/neokraut. Såg dom live en gång i Stockholm, helt utan förväntningar, hade inte ens hört talas om dom, men ville se förbandet (som jag trots allt missade) men när jag väl var där så stannade jag kvar och det är jag glad för. In på scenen (eller det var väl egentligen ingen scen, dom stod bara på golvet på en trång liten pub) kommer tre spinkiga japanskor, de ser ganska blyga ut och den ena fnittrar lite när hon presenterar dem på japanskklingande engelska. Sedan sätter dom igång och snacka om att bli överrumplad och överkörd. En massiv ljudvägg av distad bas, gitarr som är förvrängd till oigenkännlighet och vansinnigt högljudda trummor fullkomligt mosar sönder oss som är där. Det tar ett tag att fatta vad jag är med om. Konserten fortsätter i högt tempo och hög volym. När det är slut så tackar dom för sig och ställer sig vid ett bord och säljer skivor. Köpte den här som då var den senaste. På skiva är inte chocken lika total men det är riktigt schyst Neu! kraut med skumma gitarrgrejer och discotrummor.

Byter sen till Larkin Grimm - Harpoon
Folkpsykedelia när den är som bäst. Henne har jag sett live i en källare i Umeå (tack Anders) utrustad med dulcimer, akustisk gitarr och bjällror runt fötterna. Magiskt är bara förnamnet. Säregen röst, växlar från vackert till häxskratt, men hela tiden intressant.

Björk - Vespertine
Behöver kanske inte så mycket presentation, men enligt mig höjdpunkten i hennes karriär.

Stina Nordenstam - The World is saved
Hade kunnat välja vilken som helst av hennes skivor, alla är bra fast ganska olika, nu blev det den senaste.

Nico - Innocent and vain.
Samling med det bästa från Nicos karriär. Nico är väl mest känd för sin medverkan i Velvet Underground, men hon har gjort en hel del bra som soloartist också. hennes version av the doors "the end" går inte av för hackor.

Vashti Bunyan - Some things just stick in your mind
Engelsk folksångerska som släppte en skiva i skarven mellan 60 och 70 talet, sen "försvann" hon och kom tillbaks för några år sen när nya unga folkpsykartister som Devendra Banhart och Joanna Newsom började tala positivt om henne. Den här skivan är lite demos och singlar från slutet av 60-talet. Väldigt vackert och personligt.

Kathleen Edwards - Back to me.
Kanadensisk singer/songwriter ibland åt alt.countryhållet. Genialiska texter och bra musik, kan kanske ibland vara lite för "slickt" för min smak, men hon har en röst som ändå fångar min uppmärksamhet. Lyssna på låtarna "copied keys" och Pink emerson radio"

Juana Molina - Segundo
Argentinsk singer/songwriter som sjunger på spanska. Har jämförts med Björk, Lisa Germano m.fl. Förutom att skriva bra låtar och sjunga bra så har hon den lilla egenheten att skruva till massa skumma elektronisk ljud som komplement. SÅnt uppskattas verkligen!

Cat Power - Moon pix
Behöver kanske inte heller nån närmare presentation. En kvinna som gär mycket grymt bra musik.

Rachel Goswell - The sleep shelter ep
Den ena halvan av Mojave3 (och tidigare slowdive) fortsätter att göra drömskt vacker soft akustisk musik.

Det var vad jag hann med, på listan över kvinnliga artister som jag gärna hade hunnit lyssna på finns
Fever Ray, Rosie Thomas, Doothy Carter, Mazzy Star, Joanna Newsom, PJ Harvey och Tracy Chapman. Men det får jag ta en annan dag.

/Krister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar