counter

onsdag 31 mars 2010

Kvartalsrapport


Här kommer en liten "kvartalsrapport" för listnördar.

Efter tre månader 2010 så ser min 10 i topp på last.fm ut så här.

1. The Beatles 125 låtar
2. The Residents 118 låtar
3. Johnny Cash 99 låtar
4. August burns red 94 låtar
5. The Tiny 62 låtar
6. The Jayhawks 54 låtar
7. The Jesus and mary chain 53 låtar
7. Low 53 låtar
9. Retribution Gospel Choir 51 låtar
9. Lou Barlow 51 låtar

Vinylen har jag ingen exakt statistik för, men går jag på magkänslan så skulle nog en lista kunna se ut så här:
1. OM
2. Mono
3. Motorpsycho
4. Pelican
5. Steve Reich
6. Efterklang
7. Kongh
8. Ikons
9. Sonic Youth
10. Jesu

Utan att gå alltför djupt så kan man ju se en klar tendens, hårdare och mer experimentell musik avlyssnas oftast på vinyl. Varför? Flera förklaringar är möjliga, dels så gör ofta dessa artister påkostade snygga vinyler som är lika mycket samlarobjekt som skivor och eftersom jag är svag för sånt så inhandlas oftast vinylen när det rör sig om sådant. En annan tänkbar orsak är att när jag lyssar mer koncentrerat så lyssnar jag oftast på vinyl, skall jag däremot diska, städa, plugga eller tvätta så kan jag sätta igång en skiva och inte alltid vara totalt koncentrerad, då blir det mer cd och MP3. Cd och MP3 innehåller dessutom ofta musik där hänsyn har tagits till vilka familjemedlemmar som är hemma och vakna :-)

Har även hunnit med att avnjuta fler kanonkonserter på det här kvartalet än på flera år tidigare. August Burns Red, Lamb of God, Moloken, Lushes and tramps, Retribution Gospel Choir, Mono, Totalt Jävla Mörker, Khoma för att nämna några av banden jag har sett.
/Krister

1 kommentar: