counter

torsdag 28 januari 2010

Doom



Dagens inlägg kommer att handla lite om doom. Inspirerad av en annan blogg kallad Domkirke samt av en facebookvän som i sin statusuppdatering berättade att han hade haft doomkväll så började även jag att lyssna igenom lite doomskivor. Började naturligtvis med trouble. De tre första skivorna är för mig nästan synonymt med själva benämningen av doom. Trouble har varit med mig ända sen 1987 när jag fick en kasett med de två första skivorna. Naturligtvis går det inte att snacka om doom utan att nämna black sabbath, men de senaste kvällarna har jag ägnat åt att lyssna även på sådana band som jag har missat. Igår blev det saint vitus och bigelf. Bigelf var nog lite för poppigt för min smak, men saint vitus kommer jag att ha fler sammankomster med. Kvar på listan över band som skall utforskas mer står bl.a pentagram och candlemass, har lyssnat lite på båda, men inte så att jag direkt kan sägas ha nån relation till dem. Lite läsning på allmusic gav mig lite nytt hopp gällande vårt eget band
Words Unspoken vi känner att allt vi gör tar så lång tid, kanske mest beroende på att alla har heltidsjobb, småbarn och massa annat som kräver tid och engagemang. Men pentagram bildades 1971 och släppte sin första skiva 1985! Vi startade väl för 2 år sen ca, så vi har 12 år på oss innan vi skall vara färdiga med första skivan (det kommer att bli precis lagom till min 50-årsdag!)
Nog om detta, ikväll blir det candlemass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar